Baśń to najbliższa dzieciom forma literacka, rozwijająca wyobraźnię i jednocześnie ułatwiająca zrozumienie ludzkich relacji, zachowań, wartości oraz uczuć.

      W dniu 20 listopada w Międzynarodowym Dniu Praw Dziecka, postanowiłyśmy wykorzystać baśnie do interpretacji praw, które przysługują każdemu dziecku, na całym świecie.

      Dzieci z pomocą nauczyciela prześledziły losy postaci takich jak Calineczka, Kopciuszek, Jaś i Małgosia oraz Dziewczynka z zapałkami, zwracając uwagę na to, jakie prawa tych bohaterów zostały złamane i którzy dorośli za to odpowiadali. Oprócz tego, dzieci układały, wiersz o prawach dziecka z rozsypanki wyrazowej, oraz wyrażały swoje opinie i poglądy na temat współczesnych problemów dzieci na całym świecie. Efekty pracy świetliczaków z klas trzecich można obejrzeć na tablicy przy sali 116.

      W świetlicy klas I również rozmawialiśmy na ten ważny temat. Dzieci podawały przykłady z życia codziennego. Były zabawy z klockami w ręku, które symbolizowały prawa. Dzieci chodziły po sali z klockiem na otwartej dłoni, nie dając sobie go zrzucić przez inną osobę. Wspólnie doszły do wniosku, że nikt nie może nikogo pozbawiać prawa do rzeczy, sytuacji, przywilejów. Dzieci znają swoje prawa, nie zapominając również o swoich obowiązkach. Na koniec wykonały obrazki, które wspólnie naklejały na dużą kartkę i które są symbolem praw dziecka.

 

Zajęcia poprowadziły

Joanna Krużyńska i Aleksandra Modzelewska

Emilia Naklicka i Marzena Chojnowska