Dzień dobry Świetliczaki!

  

        Z okazji Waszego święta - Dnia Dziecka, który obchodziliście 1 czerwca, składamy Wam życzenia wielu radosnych chwil, wspaniałych zabaw z kolegami i cudownego słonecznego lata! Z tej okazji posłuchajcie utworów wykonywanych przez Waszych rówieśników w różnych zakątkach świata.

Miłego słuchania😊

 

  • Afryka - The African Children's Choir - Walking in the Light [Live]

https://www.youtube.com/watch?v=f-cwM54SiPk

Siyahamba - Mwamba Children's Choir

https://www.youtube.com/watch?v=N1KZbMprW8U

Baba Yetu - Gospel Choir in Dar es Salaam, Tanzania

https://www.youtube.com/watch?v=rFEx0jY5emc

  • Indie - Ayigiri Nandini | Navadurgas singing Mahishasura Marddini Sthothram | Vande Guru Paramparaam |

https://www.youtube.com/watch?v=Np28O3Y_P2o

 

 

Zachęcamy również do wzięcia udziału w zajęciach muzycznych organizowanych przez Centrum Hevelianum, dostępnych o godz.11.00, 3.06, 4.06 i 5.06, a także poza tym terminem:

https://www.gdansk.pl/wiadomosci/dzien-dziecka-w-hevelianum-pieciodniowy-serial-muzyczno-naukowy,a,172257

 

 

Propozycje zajęć na najbliższy tydzień

Wiele ciekawych rzeczy można zrobić z kartki  papieru, owa zwykła kartka papieru dostarczy nam, jak zaraz się o tym przekonacie, szeregu spostrzeżeń natury ściśle geometrycznej.

     Założyli się kiedyś ze sobą Jacek i Placek o to, czy człowiek może przecisnąć się przez dziurę w kartce wyrwanej z zeszytu (nieładnie jest wyrywać kartki z zeszytu!). Placek przegrał. Mało tego, rozbił nos, bo wymyślił bardzo sprytnie, że jak z rozpędu przebije głową trzymaną przez kolegów i napięta mocno kartkę z dużą dziurą pośrodku, to papier nie zdąży się przerwać. A jak rzekomo słyszał od mądrych ludzi, gdy przejdzie głowa, to przejdzie i całe ciało. Nie przeszło, natomiast głowa, a raczej jej najbardziej wystająca część - nos - odniósł kontuzję, jako że koledzy ustawili się zbyt blisko ściany.

     Nie sądźcie, że w rozwiązaniu tego zadania kryje się jakaś pułapka. Bynajmniej. Rozwiązanie jest natury geometrycznej.

     Składamy kartkę na pół i nacinamy ją nożyczkami niczym falbankę tak, jak pokazano na rysunku. Po rozłożeniu kartki powstanie rodzaj papierowego, zamkniętego łańcucha, przez który bez trudu przejdzie nawet dorosły człowiek.

     A teraz nieco zadanie, które będziecie już musieli sami rozwiązać. Zastanówcie się, czy przez wyciętą w papierze dziurkę wielkości pięćdziesięciogroszówki można przesunąć monetę jednozłotową?

     I jeszcze jedna ciekawostka "papierowa". Czy potraficie określić, choćby w przybliżeniu, ale bez długiego namysłu, ile razy można złożyć jeden arkusz papieru, składając za każdym razem na pół? No ile? Trzydzieści, czterdzieści razy?

     Nie, moi drodzy. Tylko siedem razy! Choćby arkusz był bardzo duży, a papier bardzo cienki i gdybyście nie wiem jak mocno prasowali zagięcia. Nie dacie rady złożyć więcej razy niż siedem.

     Sprawdźcie sami!

     

Zabawy z wykorzystaniem kartki papieru

Labirynt

W tej grze należy odnaleźć ukryty skarb przeciwnika. Każdy z graczy rysuje na kartce dwa kwadraty wielkości 10 x 10 kratek. U góry na linii poziomej należy wpisać nad każdą kratką litery od A do J, a z boku pionowo cyfry od 1 do 10. W dowolnej kratce swojego kwadratu umieszczamy skarb oznaczony kółkiem i wyznaczamy drogę do niego, rysując labirynt dowolnej długości, szerokości jednej kratki. Labirynt może być dość kręty i w zależności od umowy mieć 30, 40 albo więcej odcinków, każdy po jednej kratce. Powinien się kończyć na brzegu kwadratu. W tej końcowej kratce rysujemy krzyżyk i podajemy jego współrzędne przeciwnikowi. To stąd wyruszy na poszukiwanie naszego skarbu. W drugim kwadracie rysujemy krzyżyk w wyznaczonym przez przeciwnika miejscu naszego startu. Osoba rozpoczynająca grę mówi, jaką drogą chce iść (podaje współrzędne pola, na które chce się przesunąć z punktu x). Jeśli droga jest wolna, bo nie ma tam ściany labiryntu, przeciwnik wyraża zgodę na ten ruch. Grający może w ten sposób postawić pięć kroków, chyba że natknie się na ścianę labiryntu, wtedy kończy marsz. Grający może przechodzić przez jedno pole nawet po kilka razy, chcąc się wydostać ze ślepej uliczki. Aby sobie ułatwić zadanie, na drugim kwadracie zaznaczamy odkryte ściany labiryntu przeciwnika i przebytą drogę. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do ukrytego przez przeciwnika skarbu. Wystarczy kartka i długopis.

Szewc

Do gry potrzebna jest kartka w kratkę i długopis. Każdy z grających rysuje kreskę długości boku pojedynczej kratki. Grający, któremu uda się zamknąć kratkę, zaznacza ją w ustalony sposób, by można było później policzyć zamknięte kratki i przyznać każdemu punkty. Będą one bowiem zależały od liczby zdobytych kratek. Grający starają się wzajemnie utrudnić sobie zadanie, rysując kreski tak, by nie można było zamknąć kratek.

 

Plaster miodu

Do gry potrzebne są kartka papieru i dwie kredki lub długopisy różnego koloru. Na kartce należy zaznaczyć sześć punktów, które będą oznaczały wierzchołki sześciokąta. Zawodnicy kolejno łączą poszczególne punkty. Każde dwa punkty można połączyć tylko raz, nie można łączyć wierzchołków w ten sposób, by powstał trójkąt o bokach tego samego koloru. Przegrywa ten, kto nie może już narysować kolejnego odcinka.

Kartofel

To także gra dla dwóch osób. Na kartce należy rozrzucić kilkanaście numerków od 1 do 16 czy nawet do 20. Pierwszy zawodnik rysuje kółko wokół jedynki (to właśnie jest kartofel) i krętą linią łączy ją z dwójką, zakreślając kółko wokół niej. Drugi zawodnik łączy dwójkę z trójką. I tak w kolejnych ruchach zawodnicy łączą ze sobą wszystkie numerki. Linie rysowane przez grających nie mogą się ze sobą stykać ani przecinać. Za takie wykroczenie zawodnik otrzymuje punkt karny. Każdy stara się utrudniać zadanie przeciwnikowi, rysując linie wężykiem.

Stratego

To gra strategiczna zwana niegdyś „Pogrzebem”. Podobno grywali w nią porywczy bywalcy knajp portowych. Jest naprawdę emocjonująca. Pole gry to kwadrat 7 × 7 lub 8 × 8 kratek. Gracze powinni używać pisaków w dwóch różnych kolorach. Rozpoczynający zamalowuje jedną dowolną kratkę, drugi robi to samo. Jeśli zamalowane kratki wypełnią rząd, kolumnę lub linię ukośną (od krawędzi do krawędzi), otrzymuje się tyle punktów, ile kratek liczy zakolorowany przez nas odcinek (minimum 2 kratki). Zdarzyć się może, że zakolorowanie jednej kratki „zamyka” nawet kilka punktonośnych odcinków, wówczas liczy się każdy odcinek osobno, sumuje i zalicza wszystkie punkty.

 

Praca plastyczna

Żaglówka z łupiny orzecha

Potrzebne materiały

  • Orzechy włoskie;
  • Farby wodoodporne;
  • Lakiery do paznokci;
  • Wykałaczki;
  • Kolorowy papier;
  • Klej na gorąco lub plastelina

Wykonanie:

  • Delikatnie rozłupujemy orzechy, poproście o pomoc rodziców.
  • Pomalujcie całość białą farbą. Rogi przetrzyjcie kolorową farbą, można w tym celu użyć kolorowych lakierów do paznokci.
  • Z kolorowego papieru wytnijcie kwadrat i złóżcie na pół tak, aby utworzył trójkąt. To będzie żagiel.
  • Posmarujcie wnętrze klejem i ułóżcie w środku wykałaczkę, sklejcie pistoletem klejowym na gorąco (poproście o pomoc rodziców) wykałaczkę z żaglem do łódki. Jeśli nie macie kleju na gorąco możecie użyć plasteliny. Przyklejcie ją do dna, wbijcie w nią wykałaczkę z nabitym na nią żaglem. Gotowe! Czas na zawody żeglarskie – regaty w misce z wodą.

 

Labirynty:

https://czasdzieci.pl/dodruku/id,1604a-labirynty_do_wydruku,do_druku,109dea.html

 

https://czasdzieci.pl/dodruku/id,1604a-labirynty_do_wydruku,do_druku,12115a.html

 

Łamigłówki w załącznikach.

 

Słuchowiska:

Czarownik ptaków

https://www.youtube.com/watch?v=1KmABmo2prg

Angliczek

https://youtu.be/M63deT3JyrE

 

 

Odpowiedzi do zagadek

 

 * Rozwiązanie zagadki z monetami

 Po starannym wycięciu dziury według obrysu pięćdziesięciogroszówki należy złożyć kartkę tak, aby linia zagięcia przebiegała przez środek dziury. Zagiąć należy lekko, to znaczy nie sprasowywać krawędzi. Przy niewielkim rozchyleniu zgiętej krawędzi otwór rozszerzy się na tyle, że moneta jednozłotowa, a więc o średnicy i grubości znacznie większej od pięćdziesięciogroszowej, bez trudu przezeń się przesunie.

 

Rozwiązania zagadek z załączników

Zagadka 1. odp. C

Zagadka 2 odp. 13

Zagadka 3 odp. Jest wyjście

Zagadka 4 odp.11 bo: biedronka = 10, osa = 5, motyl = 4, 10 + 5 - 4 = 11

 

Zagadka 5 odp. 10 bo owca = 4, żaba = 3, sowa = 2, 4+3x2 = 10

Zagadka 6 odp. W sumie jest 8 dziur: 4 dziury z obu stron koszulki + 2 rękawy + 1 szyja i 1 tułów

 

Zagadka 7 odp. 5 bo pies = 2, żyrafa = 3, 3 x 2 – 2 x 3 = 0, 3 x 2 + 2 x 3 = 12, 2 +3 = 5

Zagadka 8 odp. 2

Zagadka 9 odp. 8

Zagadka z zapałkami -  odpowiedź w załączniku